Different types of nikah / Marriageاسلام میں نکاح کی مختلف اقسام

Different types of niikah / Marriage in Islam اسلام میں نکاح کی مختلف اقسام Mughal Law Firm LLP. 03134266935 - 03424554455

LAWFAMILY LAWNIKKAH COURT MARRIAGEکورٹ میرجMARRIAGE WITHOUT WALI

Muhammad Ali Mughal. Mughal Law Firm LLP. 03134266935- 03424554455

12/22/20222 min read

Classification of Marriage In Islam

Valid (sahih) Marriage / Nikkah

When all the legal requirements are fulfilled and there are no prohibitions affecting the parties, then the marriage / nikkah is correct or ‘sahih’.

The prohibitions can be permanent as well as temporary,

in case of permanent prohibitions: the marriage will be void and if the prohibitions are temporary then the marriage is irregular.

Effects of a valid marriage ·

  • The cohabitation between the husband and the wife becomes lawful.

  • The children born out of a valid marriage are legitimate and they have right to inherit their parent’s properties.

  • Mutual rights of inheritance between husband and wife are established. That is to say, after the death of the husband, the wife is entitled to inherit the husband’s properties and after the wife’s death, husband may also inherit her properties.

  • Prohibited relationship for purposes of marriage is created between the husband and wife and each of them is prohibited to marry the relations of the other within prohibited degrees.

  • The wife’s right to claim dower is fully established just after the completion of marriage.

  • The marriage gives to the wife also the right of maintenance from her husband with immediate effect.

  • After the dissolution of the marriage, the widow or the divorced wife is under an obligation to observe the Iddat, during which she cannot remarry.

Void (Batil)Marriage / Nikkah

The marriage being void ab initio creates no rights or obligations and the children born out of such marriage are illegitimate. A marriage forbidden by the rules of blood relationship, affinity or fosterage is void. Similarly, a marriage with the wife of another or a divorced wife during iddah period is also void.

Irregular (Fasid) Marriage / Nikkah

Due to lack of some formality, or the existence of an impediment which can be rectified, a marriage becomes irregular, However, this irregularity is not permanent in nature and can be removed. Thus, the marriage itself is not unlawful. It can be made valid once the prohibitions are rectified. Marriage in such circumstances or with following prohibitions are called ‘Fasid’.

  • A marriage contracted without required number of witnesses.

  • A marriage with women during her Iddat period.

  • A marriage with women without the consent of her guardian when such consent is considered necessary .

  • A marriage prohibited on account of difference of religion.

  • A marriage with a woman who is pregnant, when the pregnancy was not caused by adultery or fornication.

  • A marriage with a fifth wife.

Muta or Nikahmut’ah

The term literally means “pleasure marriage”. Muta marriage is a temporary agreement for a limited time period, upon which both the parties agreed. There is no prescribed minimum or maximum time limit, it can be for a day, a month or year(s). The marriage dissolves itself after the expiration of the decided period, however if no such time limit was expressed or written, the marriage will be presumed permanent.

No witnesses are required for mut’ah. And just like in any other contract. The marriage automatically dissolves at the end of the stated period. No matter how short the duration was.

India is a country that has partially approved live-in relationships; However, it will still be quite difficult for the Supreme Court to constitutionally invalidate this form of marriage.

اسلام میں شادی کی درجہ بندی

صحیح (صحیح) نکاح/نکاح

جب تمام شرعی تقاضے پورے ہو جائیں اور فریقین پر کوئی ممانعت نہ ہو تو نکاح صحیح ہے یا صحیح۔

پابندیاں مستقل بھی ہو سکتی ہیں اور عارضی بھی

مستقل ممانعت کی صورت میں: نکاح باطل ہوگا اور اگر ممانعت عارضی ہوں تو نکاح فاسد ہے۔

جائز شادی کے اثرات ·

  • میاں بیوی کے درمیان صحبت حلال ہو جاتی ہے۔

  • جائز شادی سے پیدا ہونے والے بچے جائز ہیں اور انہیں اپنے والدین کی جائیدادوں کا حق حاصل ہے۔

  • میاں بیوی کے درمیان وراثت کے باہمی حقوق قائم ہیں۔ یعنی شوہر کے مرنے کے بعد بیوی شوہر کی جائیداد کی وراثت کی حقدار ہے اور بیوی کی موت کے بعد شوہر بھی اس کی جائیداد کا وارث ہو سکتا ہے۔

  • ممنوعہ رشتہ ازدواجی مقاصد کے لیے میاں بیوی کے درمیان پیدا ہوتا ہے اور ان میں سے ہر ایک کا دوسرے کے رشتوں سے ممنوعہ درجات میں نکاح کرنا ممنوع ہے۔

  • بیوی کا مہر مانگنے کا حق شادی کے مکمل ہونے کے بعد مکمل طور پر قائم ہو جاتا ہے۔

  • نکاح بیوی کو شوہر سے نان نفقہ کا حق بھی دیتا ہے۔

  • نکاح کے منقطع ہونے کے بعد بیوہ یا مطلقہ بیوی پر عدت واجب ہے جس کے دوران وہ دوبارہ نکاح نہیں کر سکتی۔

باطل (بتل) نکاح / نکاح

ابتدائی طور پر باطل ہونے کی وجہ سے کوئی حقوق یا ذمہ داریاں پیدا نہیں ہوتی ہیں اور ایسی شادی سے پیدا ہونے والے بچے ناجائز ہیں۔ خون کے رشتے، رشتہ داری یا رضاعت کے احکام سے منع شدہ نکاح باطل ہے۔ اسی طرح عدت میں کسی دوسرے کی بیوی یا طلاق یافتہ بیوی سے نکاح بھی باطل ہے۔

فاسد (فاسد) نکاح/نکاح

کسی رسم کے نہ ہونے کی وجہ سے یا کسی رکاوٹ کے موجود ہونے کی وجہ سے جس کی اصلاح کی جا سکتی ہے، نکاح فاسد ہو جاتا ہے، تاہم یہ بے قاعدگی فطرتاً مستقل نہیں ہے اور اسے دور کیا جا سکتا ہے۔ اس طرح نکاح خود ناجائز نہیں ہے۔ ممنوعات کی اصلاح کے بعد اسے جائز بنایا جا سکتا ہے

۔ ایسے حالات میں یا درج ذیل ممنوعات کے ساتھ نکاح کو ’’فصد‘‘ کہتے ہیں۔

  • گواہوں کی مطلوبہ تعداد کے بغیر عقد نکاح۔

  • عدت کے دوران عورتوں سے نکاح۔

  • عورتوں کے ساتھ اس کے سرپرست کی رضامندی کے بغیر نکاح جب اس کی رضامندی ضروری سمجھی جائے۔

  • مذہب کے اختلاف کی بنا پر نکاح حرام ہے۔

  • حاملہ عورت سے نکاح، جب حمل زنا یا زنا کی وجہ سے نہیں ہوا تھا۔

  • پانچویں بیوی سے شادی۔

متعہ نکاح

متعہ نکاح اصطلاح کا لفظی مطلب ہے "خوشی کی شادی"۔

متعہ ایک محدود مدت کے لیے ایک عارضی معاہدہ ہے جس پر دونوں فریق متفق ہیں۔ کوئی مقررہ کم از کم یا زیادہ سے زیادہ وقت کی حد نہیں ہے، یہ ایک دن، ایک مہینے یا سال کے لیے ہو سکتی ہے۔ مقررہ مدت کے ختم ہونے کے بعد نکاح خود بخود ٹل جاتا ہے، تاہم اگر اس طرح کی کوئی حد مقرر یا تحریر نہ کی گئی ہو تو شادی کو مستقل تصور کیا جائے گا۔

یہ غیر معینہ مدت کے لیے نہیں ہو سکتا۔ یہ شرط متعہ کو نکاح یا دیرپا شادی سے ممتاز کرتی ہے، جس کی کوئی حد نہیں ہے۔ دلچسپ بات یہ ہے کہ عارضی شوہر اور بیوی معاہدے کی تجدید کر سکتے ہیں ۔ ہندوستان ایک ایسا ملک ہے جس نے جزوی طور پر لیو ان تعلقات کی منظوری دی ہے۔ تاہم سپریم کورٹ کے لیے شادی کی اس شکل کو آئینی طور پر کالعدم قرار دینا اب بھی کافی مشکل ہوگا۔